דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איזור תפעולי ונהגת רכב תפעולי, בסמכות המפקח..... 

מאת    [ 16/03/2010 ]

מילים במאמר: 1387   [ נצפה 3185 פעמים ]

נהיגת קלאב קאר  - איזור תפעולי

בשנים האחרונות חלה תמורה רבה ושכיחות גבוהה בשימוש והפעלת כלי רכב מסוג קלאב קאר וכלי רכב דומים  המשמשים כרכב פנימי במסגרות שונות כגון בתי חולים קיבוצים,ומפעלים שונים.

הפעלת רכב זה מותרת אך ורק במקום המוכרז כאיזור תפעולי

איזור תפעולי זה חייב באישור משרד התחבורה ובהיתר למפקח שקיבל כתב מינוי מתאים כקבוע בחוק.

 המפקח על האיזור תפעולי שהוגדר  הינו בעל סמכויות ייחודיות ומרובות ורשאי על פי החוק להתיר שימוש והפעלת כלי רכב מכל סוג שיקבע על ידו להוציא סוגי רכב פרטי ורכב ציבורי.

בסמכות המפקח איזור תפעולי וזאת על פי החוק להתיר לכל אדם על פי שיקוליו לנהוג בכל סוגי הרכב המופעלים באיזור התפעולי וזאת גם אם אין בידם כלל רישיון נהיגה.

הפעלת כלי רכב שלא נרשמו על פי החוק ואינם נושאים רישיון רכב אסורה לחלוטין, אלה באיזור תפעולי שהותר על ידי משרד התחבורה ומפוקח ע"י מפקח בעל כתב מינוי.

חברות, גופים, מפעלים, קיבוצים, בתי חולים וכל אגון אחר המפעיל כלי רכב מסוג זה ללא רישיון רכב פועלים בניגוד לחוק, וצפויים על פי החוק לעונשים מחמירים, כמו כן, מנהלי התאגיד והנוהגים ברכב.נושאים באחריות אישית.

 

החוק ותקנות האיזור התפעולי.

95א.  בסימן זה -

"איזור רכב תפעולי" - איזור שבו מופעל רכב תפעולי ואשר בכניסה אליו וביציאה ממנו הוצב, באישורה של רשות התימרור המקומית, תמרור א-43 האחד מציין כניסה לאיזור רכב תפעולי והאחר מציין את היציאה ממנו;

"מפקח על רכב תפעולי" - מי שרשות הרישוי מינתה, בכתב, להיות מפקח על רכב תפעולי;

"רכב תפעולי" - רכב כמשמעותו בפקודה למעט רכב פרטי ורכב ציבורי, בין אם מותקן עליו ציוד דרך קבע ובין אם לאו, בין אם הוא מוביל מטען ובין אם הוא מסיע נוסעים, אשר ניתן היתר להפעלתו, לפי סימן זה, באיזור רכב תפעולי.

 

פטור מחובת רישום ורישוי [

95ב.  רכב תפעולי פטור מחובת רישום ורישוי על פי הפקודה.

 

היתר לרכב תפעולי

95ג.  (א)       המפקח על רכב תפעולי רשאי לתת היתר להפעלת רכב  תפעולי שתוקפו לא יעלה על שנה אחת ובתנאי שהרכב התפעולי נבדק על ידו ונמצא כשיר לתנועה או להפעלה.

(ב)       המפקח על רכב תפעולי רשאי לבטל, לשנות או להתלות כל היתר שנתן לפי סימן זה לפני תום תוקפו אם נתברר לו שבעליו, מחזיקו, מפעילו, או נהגו של הרכב התפעולי לא ציית להוראותיו.

 

נהיגת רכב תפעולי

95ד.  לא ינהג אדם רכב תפעולי, לא ישתמש בו ולא יפעיל אותו אלא באיזור רכב תפעולי ובלבד שנתקיימו כל אלה:

(1)  ניתן לגבי הרכב התפעולי, לפי סוגו, היתר להפעלתו מאת המפקח על רכב תפעולי ובהתאם לתנאים שבהיתר;

(2)  בידי נוהג או מפעיל הרכב התפעולי רשיון נהיגה מתאים לסוג הרכב הנהוג או המופעל על ידו או היתר לנהיגתו שניתן מאת המפקח על רכב תפעולי;

(3)  לגבי הרכב התפעולי ניתנה תעודת ביטוח בהתאם לפקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], התש"ל-1970.

 

סמכויות המפקח על רכב תפעולי ותפקידיו

95ה. (א)       המפקח על רכב תפעולי יקבע לגבי הרכב התפעולי את כל אלה:

 

(1)  משקלו הכולל המותר של הרכב התפעולי;

(2)  ייעודו של הרכב התפעולי, לרבות גרירת גרורים והסעת נוסעים;

(3)  מספר הגרורים שיוכל לגרור ויחס משקל כולל מותר שבין הגורר לבין הגרורים;

(4)  מספר הנוסעים שיוסעו והתנאים להסעתם;

(5)  מספר זיהוי על הרכב התפעולי ואופן רישומו על הרכב;

(6)  אופן רישומם של המשקל הכולל של הרכב ושל המשקל המרבי הכולל שהוא רשאי לגרור;

(7)  אמצעי הבטיחות ככל שימצא לנכון, כגון שרשרות בטחון, נעלי בטחון, מחזירי אור, תאורה וכיוצא באלה שיש להתקינם ברכב התפעולי;

(8)  מהירות הנסיעה המרבית של הרכב התפעולי, לסוגיו ולתכונותיו, בהתאם לתנאי השטח, שעות ההפעלה, תנאי התאורה, עומס התנועה והולכי הרגל שבאיזור רכב תפעולי;

 

(9)  מסלולי נסיעה ותמרורים להבטחת התנועה באיזור רכב תפעולי ככל שיראה לנחוץ;

 

(ב)       המפקח על רכב תפעולי רשאי להוסיף על הדרישות המפורטות בתקנת משנה (א) אם לפי שיקול דעתו נחוץ הדבר לבטיחות התנועה באזור הרכב התפעולי או להורות על הפסקת השימוש בו.

(ג)        המפקח על רכב תפעולי ינהל כרטיס מעקב לכל רכב תפעולי שהוא נתן לגביו היתר, ובו יצוינו פרטי הרכב, לרבות הפרטים המנויים בתקנת משנה (א), לפי העניין, וכן התאריכים שבהם נערכה ביקורת תקופתית ברכב, תיקונים בו וכל פרט אחר שיראה לנכון (להלן בסימן זה - כרטיס המעקב); כרטיס המעקב יוצג בידי המפקח על הרכב התפעולי לפי דרישת רשות הרישוי.

 

חובת ציות להוראות

95ו.   בעלו, מחזיקו, מפעילו ונהגו של רכב תפעולי יקיים כל הוראה שנתן לו המפקח על רכב תפעולי לגבי הפעלתו של הרכב התפעולי.

 

פטור

95ז.  הוראות התקנות המנויות להלן לא יחולו על רכב תפעולי ועל נהגו או מפעילו, ובלבד שננקטו כל אמצעי הזהירות הדרושים לבטיחות התנועה ולמניעת כל סיכון או פגיעה כפי שקבע המפקח על רכב תפעולי: 9(א), 21(ב)(1) ו-(3), 40(א), 43, 44, 45(2), 47 - לגבי

 

מאמר זה נכתב ע"י עו"ד שלמה מזרחי,  מומחה בנושא, עוסק בנושאי תעבורה ורכב תפעולי מזה שנים רבות,בעל כתבי הסמכה וניסיון רב בתחום התעבורה.

למידע נוסף ומקיף ויצירת קשר דרך אתר החברה ב:www.maasa.co.il

   

שלמה מזרחי עו"ד ומומחה בתחומי הבטיחות בתעבורה בעל כתבי הסמכה ונסיון רחב בתחום התעבורה והרכב. מנהל חב' משא בטוח הדרכות ובטיחות www.maasa.co.il 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב